Scroll Top

NBS Communications, pierwsza polska agencja PR, świętuje 30 lat

Od 1990 roku NBS pracował dla prawie 400 klientów z 30 krajów. W tym czasie agencja przeprowadziła ponad 130 kampanii wspierających oferty publiczne i debiuty na GPW, w tym dla 20 spółek obecnie wchodzących w skład indeksu WIG30. 

Choć historia agencji jest ściśle związana z rynkiem kapitałowym, jej działalność nie ogranicza się tylko do PR-u finansowego i relacji inwestorskich. NBS wspiera klientów także w zarządzaniu reputacją, komunikacją kryzysową, w skutecznym komunikowaniu się z pracownikami, w kontaktach z mediami, słowem: uczestniczy w tworzeniu całościowej opowieści o firmach, ich misji i zaangażowaniu.

Pół roku przed pierwszą sesją na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, w warunkach raczkującej transformacji gospodarczej powstała pierwsza w Polsce agencja PR, NBS Communications. Kampania informacyjna przygotowana przez agencję wspierała jedną z pierwszych ofert publicznych akcji – Krośnieńskich Hut Szkła, które zadebiutowały na GPW podczas pierwszej sesji giełdowej 16 kwietnia 1991 r. 

 Po wyborach w czerwcu 1989 roku Polska otworzyła się na świat. Do naszego kraju zaczęli przyjeżdżać zachodni inwestorzy, którzy potrzebowali wsparcia w poruszaniu się w nowej dla nich rzeczywistości. Wtedy właśnie postanowiliśmy założyć firmę konsultingową. Przez prawie rok działaliśmy nieoficjalnie badając rynek i potrzeby zagranicznych inwestorów, by w roku 1990 założyć w Warszawie NBS. Dzięki pomocy przyjaciół z Wielkiej Brytanii poznaliśmy najlepsze praktyki public relations i postanowiliśmy je wdrożyć w Polsce. Mogę śmiało powiedzieć, że wyznaczaliśmy pierwsze na polskim rynku standardy w komunikowaniu się na rynku kapitałowym – wspomina Anna Krajewska, założycielka NBS Communications.

30 lat później, w 2020 roku NBS zrealizował pierwszy w pełni zdalny debiut na warszawskiej giełdzie (dla spółki Games Operators), a także wspierał największe IPO w historii GPW – ofertę publiczną Allegro.eu. 

W ciągu 30 lat istnienia NBS przeprowadził ponad 130 kampanii wspierających oferty publiczne i debiuty na GPW, w tym dla 20 spółek obecnie wchodzących w skład indeksu WIG30. Agencja obsługiwała największe prywatyzacje i debiuty na warszawskiej giełdzie, w tym BRE Bank, WBK, PBK, Pekao SA, Telekomunikacji Polskiej, PKN Orlen, PGE, GPW, Tauron, PZU, a także oferty publiczne firm prywatnych jak AmRest, Cinema City, Barlinek, Eurocash, Alior Bank czy Allegro.eu. 

Kampanie informacyjne NBS towarzyszyły również największym transakcjom typu M&A, takim jak m.in. przejęcie Telewizji Polsat przez Cyfrowy Polsat, Tradis przez Grupę Eurocash, połączenie Banku BGŻ i BNP Paribas Bank Polska, kupno a później sprzedaż Emitela czy publiczne wezwania na akcje takich firm jak Robyg, Orbis i Play Communications. 

Za osiągnięcia w dziedzinie komunikacji na rynku kapitałowym NBS, jako jedyna agencja PR w Polsce, otrzymał w roku 2008 nagrodę specjalną Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Nie tylko rynek kapitałowy

Obok projektów ściśle związanych z rynkiem kapitałowym NBS wspiera swych klientów także w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem, w zarzadzaniu reputacją, komunikacją kryzysową, w tworzeniu całościowej opowieści o firmie zarówno za pośrednictwem narzędzi tradycyjnych, takich jak kontakty z mediami, jak i poprzez social media czy influencerów.

W sumie od 1990 roku NBS obsłużył prawie 400 firm z 30 krajów z wielu różnych branż – od banków przez energetykę i telekomunikację, branżę spożywczą i nieruchomości po spółki gamingowe, e-commerce czy nadawców kanałów telewizyjnych. 

– Jesteśmy liderem w PR finansowym i relacjach inwestorskich. Jednocześnie od lat coraz bardziej angażujemy się w doradztwo strategiczne, w komunikowanie się firm nie tylko z  inwestorami, lecz także z ich zewnętrznym i wewnętrznym środowiskiem. Być może niewielu wie, że wypromowaliśmy ponad 180 premier filmowych i serialowych, otwieraliśmy centra handlowe, magazyny i osiedla mieszkaniowe, organizowaliśmy konkursy dla młodych artystów, uczestniczyliśmy w testach samochodów i nagłaśnialiśmy tak ważne kwestie, jak fala plastikowych odpadów zalewająca świat czy zbyt mała rola kobiet w zarządach polskich firm – mówi Piotr Wojtaszek, prezes NBS Communications.

Wyjątkowy rok jubileuszu

W roku swojego 30-lecia – podobnie jak nasi klienci i prawie cały świat – NBS stanął przed zupełnie nowymi wyzwaniami. 

– Większość 2020 roku nasz zespół spędził w domach. Ze względu na sytuację epidemiczną musieliśmy zapomnieć o hucznej imprezie i wielkim świętowaniu. Ale nie popsuło nam to humorów. Ten rok jak żaden inny udowodnił nam, że NBS idzie z duchem czasu. Przejście na pracę zdalną przebiegło w naszej firmie sprawnie. Zespół szybko dostosował się do takiego sposobu działania, a zaległości towarzyskie nadrabiamy na cotygodniowych spotkaniach na Zoomie. Klientom doradzamy, jak w tych nowych warunkach prowadzić efektywny dialog z pracownikami, klientami czy inwestorami – mówi Piotr Wojtaszek

W 2020 roku nie zabrakło innych przełomowych wydarzeń w historii NBS. W kwietniu dla spółki Games Operators agencja zorganizowała pierwszy w historii warszawskiego parkietu zdalny debiut giełdowy, transmitowany na żywo. Przeprowadziła również kampanię wspierającą w Polsce ofertę publiczną akcji Allegro.eu, czyli największe dotychczas IPO na polskiej giełdzie o wartości 10,6 mld zł, a także jedną z największych transakcji M&A na naszym rynku – wezwanie Grupy Iliad na Play Communications o łącznej wartości 9,6 mld zł.

 Ten jubileuszowy rok, mimo że trudny, obfitował w fascynujące doświadczenia i wspaniałe projekty. Paradoksalnie okazał się dobrym rokiem. Był bowiem także rokiem refleksji – nad sobą, nad naszym modelem pracy, nad światem, w którym przyszło nam żyć. W tym pełnym pośpiechu i gonitwy za kolejnymi sukcesami życiu, nagła zmiana, niepewność, okazały się pouczające i inspirujące. Mieliśmy czas, by przemyśleć zmiany, jakie dokonały się w nas w ciągu ostatnich 30 lat. Jedno jest pewne, musimy zawsze zachować czujność – nic nie jest nam dane na zawsze. Trzeba być pilnym obserwatorem zmieniającego się świata, nieustannie szukać nowych rozwiązań. Patrząc wstecz na 30 lat NBS-u widzę, że udało nam się póki co – odpukać w niemalowane – taką czujność zachować – dodaje Anna Krajewska

Najnowsze wiadomości z NBS
Clear Filters

NBS Communications otrzymało srebrną nagrodę w kategorii Najlepsza kampania dotycząca energetyki lub zrównoważonego rozwoju za Wielki Test Mobilności Miejskiej zrealizowany na zlecenie Arval Polska.

Podczas 22. edycji prestiżowego konkursu Złote Spinacze, organizowanego przez Związek Firm Public Relations, NBS Communications zdobyło aż dwie nagrody za projekt Wielki Test Mobilności Miejskiej, zrealizowany na zlecenie Arval Polska.

Zespół NBS znów triumfuje w konkursie PRWA Excellence Award organizowanym przez PR World Alliance, międzynarodowe stowarzyszenie agencji PR z całego świata. Wyróżnienie otrzymaliśmy tym razem za Wielki Test Mobilności Miejskiej, który zorganizowaliśmy we wrześniu 2023 roku wraz z naszym klientem Arval Service Lease Polska.